Lifestyle, Fashion & Studentenleven

En voordat je het doorhebt, zit semester 2.1 er nu officieel op. Het is nu alleen nog afwachten op de laatste cijfers en dan kunnen we het hopelijk achter ons laten. Gek om te bedenken dat ik alweer halverwege mijn bachelor ben. Mocht je hier nieuw zijn, ik ben een tweedejaars Business Administration student aan de Radboud Universiteit gespecialiseerd in International Business Administration. Vandaag leek het mij eens leuk om terug te blikken op de vakken die ik het eerste semester had en hoe het allemaal online bevallen is. Hier onder vind je dus een overview met de lesindeling per vak, kort over wat je er leert, hoe ik het ervaren heb en mijn eind cijfer.

Zoals jullie waarschijnlijk zelf ook allemaal ervaren hebben, dit hele semester was bij mij online. Ergens maakt dat het heel erg makkelijk met dingen plannen en je eigen draai krijgen, ergens mis ik intens de gezelligheid en ritme van naar college gaan. Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik blij ben dat ik niet door de kou en de regen hoef te fietsen, dat dan weer wel. Ons semester is opgedeeld in twee periodes. Per periode heb je twee verschillen vakken en er is nog een vak wat een heel semester loopt.

In de eerste periode had ik de vakken Corporate Finance en Strategic Human Resource Management. In de tweede periode had ik Introduction to Organisation Design en Organisational Culture and Communication. Mijn semester vak was Qualitative Research Methods.

Corporate Finance –  2x per week pre-recorded lectures (opgenomen vorig school jaar), 1x per week pre-recorded tutorial, 1x per week live tutorial, 1x per week weekly test

Cijfer: 7,5

Corporate Finance is een vak dat je moet liggen wil je er enigszins goed in zijn, het is een beetje wiskunde/accounting achtig. Het helpt begrip krijgen van financiële markten, financiële instrumenten en financiële management van het bedrijf. Kort samengevat gaat het over de beste investeringskeus en beste financiële keus. Je leert allemaal begrippen en formules om daar achter te komen.  Elke dinsdag hadden we een weekly test (waarvan er 3/5 uiteindelijk mee tellen als 15% voor je eindcijfer), dit was een open boeken toets die je kon doen tussen 9 uur ’s ochtends en 9 uur ’s avonds. Rond 10 uur ’s avonds werd je cijfer gepubliceerd op de website. Doordat dit een open boeken toets is, is dit echt het moment om the shinen, ik had uiteindelijk iets rond de 9 dat dus 15% meetelden. Voor 5% moest je nog deelnemen aan decision studies, een soort mini onderzoekjes/enquetes. Als je ze allemaal gedaan had (volgens mij waren er 3 in totaal) kreeg je een 10. Het was een pittig vak en heeft heel wat hoofdpijn bezorgd, maar zoals je kon zien heb ik het wel afgesloten met een 7.5

Strategic Human Resource Management (SHRM) – 2x per week pre-recorded lectures (opgenomen vorig school jaar), 1x per week live werkgroep.

Cijfer: 6,5

SHRM is een vak dat een typische opbouw heeft voor een vak op de universiteit, in ieder geval als je kijkt naar mijn universiteit en opleiding. Hier leer je een multi-level aanpak met betrekking tot strategisch HRM, dat houdt in dat je het allemaal van verschillende levels/perspectieven bekijkt. Dit vak was 50% gericht op communicatieve vaardigheden, 50% gericht op theorie. Tijdens de werkgroepen was er ook elke week een presentatie van een groepje over een bepaalde communicatieve vaardigheid, en het tweede deel van de werkgroep werd je onderverdeeld in kleinere groepjes voor rolspellen. Het was de bedoeling dat je iedere week voor de werkgroep een korte reflectie schreef over het onderwerp en na de werkgroep een langere (2 pagina’s) reflectie schreef over de rolspellen. Uiteindelijk kreeg je hier geen cijfer voor, maar het moest wel gedaan worden en met een voldoende afgesloten zijn. Het tentamen was een meerkeuze tentamen gebaseerd op stellingen waarvan je moest aangeven of ze juist of onjuist waren. Ondanks ik mijn twijfels had over het tentamen vond ik het wel een heel erg leuk vak, je leert namelijk dingen die je meteen kan toepassen of wellicht al eens gebruikt hebt.

Introduction to Organisation Design – 2x per week live lecture, 1x per week live werkgroep.

Cijfer: nog niet bekend

In tegenstelling tot de vakken van de eerste periode, waren mijn vakken van de tweede periode wel allemaal live. Het voordeel was dat deze hoorcolleges wel werden opgenomen, dit houdt in dat je ze alsnog op een ander moment kan kijken/terugkijken. Hier leer je verschillende manieren en perspectieven van hoe een bedrijf ingedeeld kan worden. Je leert bijvoorbeeld over Lean Management, Socio Technical System Design, Human Centred Job Design etc. Voor iedere werkgroep moest je met een groepje een opdracht/case study maken die past bij het onderwerp van die week. Tijdens de werkgroep was het dan mogelijk dat jouw groepje het moest presenteren, maar dit was at random. Het tentamen was een open boek tentamen met twee verschillende case studies. Aangezien dit tentamen 4 januari was, hebben we hier nog geen cijfer van. Ik zal de blogpost aanpassen zodra we die wel hebben! Qua lessen was dit vak prima te volgen, de stof was niet te veel en best wel interessant. Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat  Lean Management toch niet helemaal mijn ding is en dat ik ook nooit de master over organisational design zou willen doen.

Organisational Communication & Culture – 3x per week live lecture, 3 werkgroepen.

Cijfer: nog niet bekend

Het nadeel van Organisational Communication & Culture was dat alle lessen live waren, maar niet werden opgenomen. Je kon ze dus niet op een later moment (terug)kijken. Tijdens de hoorcolleges werd er heel veel informatie doorheen geduwd, de powerpoint was soms dan ook wel 70 dia’s lang. Hier leer je vanuit drie perspectieven (traditional, interpretivist en critical) te kijken naar de communicatie en cultuur in een organisatie. Er kwam ook een lecture voorbij over social media en dat vond ik wel erg leuk om over te leren. Doordat alles zo op die drie perspectieven gefocust was, was de theorie wel een beetje zweverig af en toe. Dit maakte het heel veel om te onthouden maar ook relatief makkelijk door elkaar te halen. In de drie werkgroepen moest je met je groepje een presentatie geven over een van de perspectieven, vanuit een case study over Silicon Valley. Het was de bedoeling dat je aan het eind ook een case study report inleverde met alle perspectieven en een soort discussie, wederom over Silicon Valley. Dit cijfer telt mee voor 30% van je eind cijfer. De overige 70% is een tentamen bestaande uit 15 meerkeuze vragen en 2 open vragen. Wel is het zo dat je voor beide een 5,5 moet hebben wil je het vak uiteindelijk halen. Ondanks dat het heel veel stof was om te onthouden en ik het daardoor vreselijk vond, was het in principe wel een heel interessant vak.

Qualitative Research Methods – 1x per week live lecture (alleen eerste periode), 1x per twee weken live werkgroep.

Cijfer: 7 (Tentamen 5,8 Project 8,4)

Qualitative Research Methods was mijn semester vak. Hier leer je kwalitatief onderzoek doen, hierbij kun  je denken aan het houden van interviews, doen van observaties etc. In een groepje van 3 of 4 moest je een onderzoek schrijven dat je ging doen bij een echt bedrijf. Het was de bedoeling dat je naar de documenten ging kijken, een observatie deed en natuurlijk een aantal interviews. Door middel van deze data zou je dan een antwoord moeten kunnen geven op je onderzoeksvraag. Dit is een best flink verslag en neemt ook heel veel tijd in, maar je krijg gelukkig wel stapjes aangeboden waarin je het kunt gaan doen. Elke werkgroep moest je namelijk een opdracht inleveren als groepje, dat steeds een mini deel was van je final report. Je final report telt uiteindelijk voor 50% mee voor je eindcijfer, de overige 50% is voor een meerkeuze tentamen met 40 vragen. Je tentamen doe je natuurlijk individueel, terwijl je je final report schrijft met je groepje.

Dit zijn dan de vijf vakken die ik dit semester heb gehad. Zoals je ziet ontbreken er nog 3 cijfers, dit komt doordat maandag mijn laatste tentamen is geweest. Na ieder tentamen hebben de professoren/leraren/docenten 15 werkdagen de tijd om je cijfer te berekenen/geven.  Dit houdt dus in dat ik uiterlijk 1 februari mijn laatste cijfer krijg. Zodra ik een cijfer heb zou ik natuurlijk deze blogpost weer even updaten, zodat jullie ook op de hoogte zijn van hoe het uiteindelijk gegaan is.

Mocht je nog vragen hebben, laat ze dan vooral achter!

Liefs,

Floor

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *